Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel
Stichting Hartekind, BN’ers en kinderhartcentra slaan handen ineen
‘Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel’. Met deze boodschap vraagt Stichting Hartekind in haar nieuwe campagne aandacht voor het feit dat een hartafwijking nog steeds de nummer 1 doodsoorzaak is bij kinderen tot 15 jaar. Dinsdag 11 maart wordt de campagne groots gelanceerd: op één dag bezoeken kinderen met een hartafwijking (hartekinderen) uit het hele land samen met Hartekind ambassadeurs alle kinderhartcentra om aandacht te vragen voor de 25.000 hartekinderen in Nederland. Zij zullen de steunbetuiging ‘Ik vind elk kinderhart dat stopt, er één te veel’ laten tekenen door kindercardiologen, kinderhartchirurgen en IC-verpleegkundigen.
Meer onderzoek is de oplossing
Bijzonder is dat alle zeven academische kinderhartcentra meewerken aan deze roep om steun. Van Groningen, Amsterdam, Nijmegen, Leiden, Rotterdam, Utrecht tot Maastricht, iedereen is ervan overtuigd dat meer aandacht voor de 25.000 hartekinderen in Nederland van levensbelang is. Zenka Reijn-Slegt, directeur Stichting Hartekind: “Er is op dit moment structureel te weinig aandacht voor deze hele grote groep en toch is het de nummer 1 doodsoorzaak bij kinderen tot 15 jaar. Hoe mooi is het dat alle academische centra, hartekinderen en Hartekind ambassadeurs de handen ineenslaan om samen meer aandacht te vragen voor hartafwijkingen bij kinderen. En terecht, want elk kinderhart dat stopt, is er één te veel. Meer onderzoek is de oplossing en dat is waar wij ons bij Stichting Hartekind hard voor maken.”
Hoop voor toekomstige hartekinderen
Door meer onderzoek kunnen de overlevingskansen van kinderen met een hartafwijking vergroten en hun kwaliteit van leven verbeteren. Een van de onderzoeken die Stichting Hartekind financiert is het FUTURE 2.0 onderzoek. Hierin werken alle zeven academische kinderhartcentra samen om de overlevingskansen van pasgeboren hartekinderen verder te vergroten. Dit doen zij door met MRI-technieken al in de buik van de moeder te bekijken hoe de hartafwijking er precies uitziet zodat operaties beter voorbereid kunnen worden. Hans Breur, kindercardioloog en onderzoeksleider van FUTURE 2.0: “De MRI-scan van het hart van de ongeboren baby is een prachtige techniek, waarvan ik geloof dat deze echt een meerwaarde is! Het FUTURE 2.0 onderzoek introduceert deze techniek nu in alle Nederlandse academische ziekenhuizen. Dat hiervoor kindercardiologen, gynaecologen en radiologen uit alle centra de handen ineenslaan, laat zien wat echt belangrijk is: samen onderzoek doen om de zorg voor kinderen met een hartafwijking nóg beter te maken!”
Hartekinderen vertellen hun verhaal
Centraal in de campagne staan de verhalen van vier hartekinderen: Merel (7) uit Barneveld, Noah (7) uit Macharen, Fiene (9) uit Duizel en de helaas veel te vroeg overleden Mette uit Zwolle. Zij hebben in hun jonge leven al veel meegemaakt. “Ik ben tachtig keer in het ziekenhuis geweest en vijf keer aan mijn hart geopereerd”, vertelt Merel in de TV-spot. Bij Noah kwam zijn hartafwijking aan het licht toen hij twee jaar geleden plotseling een hartstilstand kreeg. “Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik niet in de buurt was geweest”, vertelt zijn moeder Kelly. Fiene is er heel eerlijk over: “Als de dokter me niet meteen kon helpen, dan was ik er nu misschien niet meer geweest”. Want inderdaad, er overlijden nog steeds te veel kinderen aan een hartafwijking. Eén van hen is de kleine dappere Mette aan wie de TV-spot wordt opgedragen. Haar ouders werken graag mee aan de campagne. “We hopen dat door meer onderzoek andere kinderen het lot van onze Mette bespaard blijft.” De indringende TV-spot die onderdeel is van de campagne, is vanaf dinsdag 11 maart te zien.