Hartekind Skate; voor alle overleden hartekinderen in Nederland

Hartekind Jorg (11) uit Zuidbroek schaatst voor Stichting Hartekind

Jorg met zijn zusjes Serra en Ranee

Op zondag 17 maart organiseert Stichting Hartekind samen met Zeeuw en Zeeuw de derde editie van de Hartekind Skate. Dit jaar in Thialf, Heerenveen. De uitdaging: schaats alleen of met een team 150 rondjes, voor ieder kind dat jaarlijks overlijdt aan een hartafwijking één. Een van de deelnemers aan de Skate is de 11-jarige Jorg uit Zuidbroek. Jorg is zelf een hartekind en met deze uitdaging steunt hij samen met zijn zusjes levensbelangrijk onderzoek naar hartafwijkingen bij kinderen. Want een hartafwijking is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 bij kinderen in Nederland.

Hartekind Jorg (11) uit Zuidbroek schaatst voor alle hartekinderen in Nederland

Veel mensen weten het niet. Maar als je de cijfers eenmaal kent, laat het je niet meer los. Elke 48 uur overlijdt er een kind aan een hartafwijking. Dat moet en kán anders. Daarom doet Jorg mee aan de Hartekind Skate om zo aandacht te vragen voor kinderen die net zoals hijzelf een hartafwijking hebben. Zo wil hij geld ophalen voor meer onderzoek om de overlevingskansen van hartekinderen te vergroten en hun kwaliteit van leven te verbeteren.

Jorg is in december 2012 geboren met een hartafwijking. Jorg vertelt: “Mijn longslagader en aorta zaten verkeerd om op mijn hart en daardoor kon ik geen ademhalen. Ik zou heel snel geopereerd worden maar dat ging niet omdat ik allemaal andere dingen erbij kreeg met mijn longen en nog andere moeilijke dingen. Na 8 weken ben ik geopereerd en daarna heb ik nog in het ziekenhuis gelegen tot dat ik 5 maanden oud was. Nu gaat het heel goed met mij en daarom wil ik gaan proberen om samen met mijn zusjes Serra (9) en Ranee (7) 150 rondjes in Thialf te gaan schaatsen om zo geld op te halen voor Stichting Hartekind zodat andere kindjes in de toekomst ook zoveel mogelijk geholpen kunnen worden.”

Binnen 10 jaar uit de top 3

Elke jaar worden er 1.500 kinderen geboren met een hartafwijking en zo’n 10% van deze kinderen overleeft het niet. Tweederde van de hartekinderen moet vlak na de geboorte één of meerdere levensreddende operatie(s) ondergaan. Maar helaas… geopereerd is niet altijd hetzelfde als genezen. Veel hartekinderen hebben te maken met een kortere levensverwachting en een lagere kwaliteit van leven.

Stichting Hartekind zet zich met hart en ziel in om de overlevingskansen van kinderen met een hartafwijking te vergroten en hun kwaliteit van leven te verbeteren. Met als doel om hartafwijkingen binnen 10 jaar uit de top 3 van meest voorkomende doodsoorzaken onder kinderen te krijgen. Hartekind financiert levensbelangrijk onderzoek en geeft voorlichting aan ouders. Zo komt een wereld waarin hartekinderen ook onbezorgd kind kunnen zijn, steeds dichterbij.

Steun Jorg

Via hun persoonijke sponsorpagina is het mogelijk om Jorg en zijn zusjes te steunen met een donatie. Ga de challenge aan voor kinderen met een hartafwijking en schaats 17 maart samen met Jorg mee tijdens de Hartekind Skate. Ga naar www.hartekind.nl/hartekindskate